تبلیغات

ابزار وبلاگ

دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه پیام نور ارومیه - بیماری های شغلی ناشی از عوامل روانی(سورمناژ)
دانشجویان مهندسی نفت دانشگاه پیام نور ارومیه
جهان هر کس به اندازه وسعت فکر اوست

مرتبه
تاریخ : سه شنبه 12 اردیبهشت 1391

سورمناژ وقتی بوجود می‌آید كه خستگی روزانه در اثر استراحت برطرف نشده و هر روز مقداری باقی مانده و روی‌هم انباشته شود ، كه در این صورت اختلالاتی از قبیل كاهش قدرت كار ، كم حوصلگی و بیعلاقه بودن بروز می‌نماید.در این‌حالت ضمن اینكه شخص نسبت به محیط و شرایط كار حساسیت و عدم تحمل نشان می‌دهد ، عصبانیت و تحریك پذیری نسبت به همكاران و خانواده نیز دارد . بعلاوه سر درد ، درد ستون فقرات و بی‌خوابی نیز جزو علائم این سورمناژ می‌باشند.

ادامه در ادامه مطلب

در موارد پیشرفته سورمناژ ممكن است علائمی چون بی‌تفاوتی ، حالت منفی به خود گرفتن ، ضعف و خود خوری دائم ، احساس حقارت ، حس كینه و تنفر نسبت به كارگاه و مافوق ، رنج روحی ، اضطراب و ترس و احساس وحشتی كه امكان استراحت و آرامش را از میان می‌برد و پژمرده شدن قیافه بر علائم فوق افزوده گردد. ولی بزرگترین خطر سورمناژ در محیط‌های كار ، مستعد كردن كارگران برای حوادث ناشی از كار است.با توجه به اینكه ثابت شده است كه بطور عادی حوادث بیشتر در ساعات خستگی كارگران اتفاق می‌افتد ، وضع این مبتلایان به نورز كه دائماً خسته هستند از لحاظ آمادگی به حوادث روشن است. این كارگران كه فوق العاده هیجان پذیر هستند دائماً در خود فرو می‌روند و توجه لازم و دقت كافی برای حفظ و حراست از خود نمی كنند بعلاوه هیجان پذیری آنها در مواقع حادثه موقعیت را وخیم تر نیز می‌كند .

علاوه بر سورمناژ عوامل زیر نیز در ایجاد اختلالات روانی نزد كارگران موثر می‌باشند:

·    مشكلات اولین برخورد با محیط كار : قاعدتاً كارگران جوانی كه بدون طی مدارس حرفه‌ای و بطور مستقیم از محیط خانه و مدرسه به محیط كار وارد می‌شوند با مشكلات روانی فراوانی روبرو می‌گردند كه نتایج آن بروز اختلالاتی چون بی تفاوتی ، بی‌علاقگی، پائین بودن بازده كار ، غیبت،عدم پیشرفت در كار ، رفتار تهاجمی و خستگی می‌باشد. غالباً منشاء این ناراحتی‌ها عدم ارضاء خاطر و مایوس شدن است كه در تمامی یا برخی از محیط‌های كار به نوجوانان دست می‌دهد و اكثر اوقات راهنمائی‌های غلط و اشتباه در انتخاب حرفه نیز مزید بر علت است.

·    سن و سال پیری: اغلب كارگران از سن 50 سالگی به بالا از خستگی، بی‌خوابی و كمی حافظه شكایت دارند كه بر مشكلات آنها در محیط كار می‌افزاید.

·        شروع مجدد كار بعد از یك حادثه یا بیماری : در صورت بروز یك حادثه مغزی یا حادثه روی ستون فقرات كه نقصان عصبی نیز به بار آورده باشد، شروع مجدد كار ، فوق العاده مشكل می‌شود و این كارگران غالباً واكنش‌های نورزی از قبیل هیجان پذیری مفرط و اضطراب از خود نشان می‌دهند.

·    تحمیل مسئولیت بیش از حد : در موارد تحمیل مسئولیت ، واكنش‌های روانی مشابه آنچه در مورد سورمناژ وجود دارد به سهولت بروز می‌كند.

·    جلوگیری از ترقی: این امر ممكن است سبب شود شخص احساس نارضایتی و ظلم نسبت به خود و تضییع حق كند ، ممكن اسست تظاهرات روانی ناگواری به دنبال داشته باشد.

·    عللی كه مربوط به كار نیست : این علل بیشتر خانوادگی است . معمولاً وضع بد مالی، قرض و بدهی و همچنین اختلافات خانوادگی و ناراحتی‌های ناشی از آن علل، خراب كننده وضع روانی كارگر می‌باشند.

پیشگیری از بروز خستگی و بیماری‌های ناشی از عوامل روانی:

در پیشگیری از خستگی و بیماری‌های ناشی از عوامل روانی ، توجه به نكات زیر موثر و مفید می‌باشد:

1.    باید فیزیولوژی كار بررسی و به انسان امكان داده شود كه بدون خستگی همراه ماشین كار كند و كار ماشین با شرایط انسانی ، طوری تطبیق داده شود كه ماشین بر انسان غلبه نكند و انسان خود را در برابر آن عاجز نبیند.

2.    محیط عمومی كار و شرایط بهداشتی آن ، چون كاهش سروصدا، تامین درجه حرارت و رطوبت مناسب ، روشنائی كافی، نظم و پاكیزگی و غیره مورد توجه قرار گیرد.

3.   هر كارگری را باید برحسب ظرفیت روانی و جسمانی او به كار متناسب گماشت. بنابراین باید از بكار گماردن كودكان كمتر از 12 سال حتی به عنوان كارآموزی خودداری شود و ارجاع كارهای سخت و زیان آور به كارگران كمتر از 18 سال ممنوع اعلام گردد.

4.      كار كارگر بایستی جوابگوی احتیاجات او و خانواده‌اش باشد و كارگر از كار خود احساس رضایت كند.

5.   باید كارگر برای كار آمادگی قبلی كسب كند ، برای این منظور راهنمائی در انتخاب شغل ، كارآموزی قبلی و آشنا كردن كارگر با محیط كار لازم است.

6.    در محیط كارگاه باید نظم و ترتیب صحیح برقرار شود و تكلیف حدود كار هر كسی مشخص باشد. در تقسیم كار باید عدالت و انصاف رعایت شود و كار خوب و بد از هم تمیز داده شود.

7.      ساعات كار روزانه و تعداد روزهای كار در هفته نباید از حدود پیش بینی شده در قوانین كار تجاوز نماید.

8.   هر كارگر باید از حد توانائی خود با خبر باشد و در تمام عمر از آن تجاوز نكند. اگر احتیاج به فعالیت و كار بیشتری دارد امكانات خود را بسنجد و ببیند كه چه موقع و چگونه می‌تواند به كار بیشتری بپردازد.

9.       در كارها ترتیبی داده شود كه با حذف حركات غیر ضروری و رفت و آمدهای زائد ، كار با حداقل زحمت به انجام برسد.

10.   چون ممارست و تجربه كاری در پیشگیری از خستگی اهمیت زیاد دارد تا بدانجا كه شخص مجرب می‌تواند بدون اتلاف وقت و فكر زیاد كار را بدرستی انجام دهد و با هماهنگ ساختن كار عضلات از هدر رفتن نیرو جلوگیری كند ، ازحركات غیر لازم بكاهد و بدون صرف نیروی زیاد فعالیت خود را جهت شدت، مدت و دقت افزایش دهد ، از اینرو در صورت لزوم برای فعالیت و ساعات كار بیشتر بهتر است از وجود كارگران با تجربه استفاده شود.

11.     سرعت انجام كار باید در حد متعادلی باشد تا از انقباضات پی‌درپی عضلات و خستگی‌های ناشی از آن جلوگیری شود.

12.    چون كار یكنواخت اغلب خسته كننده است امكان تنوعی در كار در پیشگیری از خستگی موثر خواهد بود.

13.  چون خستگی به نسبت زمانی‌كه از استراحت و غذای كارگر می‌گذردبیشتر عارض می‌شود، در صورت امكان باید ترتیبی داده شود كه در فواصل معین كارگران بتوانند با استراحت كوتاه و نوشیدن مایعات مناسب رفع خستگی كنند.

14.   در مورد كارهای سخت بهتر است اضافه كاری انجام نگرفته و در مشاغل عادی از 4ساعت در روز تجاوز نكند.

15.  استفاده از تعطیلات و مرخصی سالیانه اهمیت زیادی در جلوگیری از عوارض خستگی دارد كه بایستی مورد توجه قرار گرفته و هركس از مرخصی‌های قانونی خود استفاده نماید.

16.  با توجه به اینكه كار در هنگام شب خسته كننده تر از روز می‌باشد بایستی از اشتغال به كار در مواقع شب ، حدالامكان خودداری شود.

17.        چون تنوع و تناوب كار ، تفریح و تفرج و استفاده از وسایل ورزشی و تفریحات سالم، در تامین آرامش و آسایش نقش عمده‌ای دارد ، لذا باید كارگران را به استفاده از تفریحات سالم تشویق نمود.

18.        آسایش روانی كارگران در خارج از كارگاه باید مورد توجه قرار گیرد زیرا اگر محیط غیر شغلی همراه با تشویش و اضطراب‌های متعدد خانوادگی و اجتماعی باشد و كارگر آسایش و آرامش نداشته باشدقادر به رفع خستگی كار نخواهد بود.

درمان خستگی:

خستگی عادی احتیاج به درمان ندارد و در اثر استراحت رفع می‌شود. ولی گاه ممكن است خستگی به صورتی باشد كه به ناچار از شیوه‌های درمانی باید استفاده شود . در مداوای خستگی قبل از هر اقدام باید به جستجوی علت پرداخته و در جهت رفع آن اقدام نمود. ولی چنانچه علت خستگی مشخص نباشد می‌توان از روش‌های مختلف درمانی نظیر درمان‌های فیزیكی، شیمیایی، عصبی و روانی استفاده نمود.

·        درمان‌های فیزیكی:ساده‌ترین درمان‌های فیزیكی ماساژ می‌باشد. در كوفتگی عضلانی ناشی از افراط در كار بدنی، ماساژ می‌تواند با تسریع جریان خون در عضلات به دفع مواد سمی كمك كند و با عمل انعكاسی خود خستگی عصبی را كاهش دهد.

·  درمان‌های شیمیایی: داروها و مواد شیمیایی چندی چون اكسیژن، ویتامین‌ها آدرنالین، هورمونها و اسیدهای آمینه وجود دارد كه كم و بیش می‌توانند به رفع خستگی كمك كنند. استفاده از این مواد بایستی دقیقاً تحت نظر پزشك معالج بوده و از نظر میزان مصرف كنترل گردد.

·  درمان‌های عصبی: به لحاظ آنكه بروز خستگی تا حد زیادی به عمل اعصاب ارتباط دارد هر وسیله‌ای كه بتواند از فعالیت ارتباطی اعصاب بكاهد و یا آنرا قطع كند می‌تواند در رفع خستگی موثر باشد. داروهای آرام بخش از جمله داروهای موثر در درمان خستگی‌های عصبی می‌باشد.



ارسال توسط رضا عسگری
آرشیو مطالب
نظر سنجی
بچه ها نظرتون در مورد مطالب وبلاگ چیه؟






صفحات جانبی
پیوند های روزانه
امکانات جانبی
blogskin

ابزار وبلاگ

قالب وبلاگ

دانلود آهنگ